balabar

بنر
Slider Slider Slider
بنر

پیچ ‌گوشواره‌ای (Eye Bolt) - ملزومات بالابر

--  پيچ ‌گوشواره‌اي (Eye Bolt)


يکي ديگر از اجزا و متعلقات باربرداري، پيچ‌هاي گوشواره‌اي است که معمولاً براي نصب دائمي روي تجهيزات به‌منظور باربرداري استفاده مي‌شوند. مثلاً براي بلندکردن موتور‌هاي الکتريکي بزرگ از پيچ‌هاي گوشواره‌اي که روي آن نصب شده است، استفاده مي‌شود.
پيچ‌هاي گوشواره‌اي از يک حلقه در سر و رزوه در انتهاي ديگر تشکيل شده‌اند. به‌عبارت ديگر پيچ گوشواره‌اي پيچي است که سر آن يک چشمي يا حلقه‌ي بسته دارد.
پيچ گوشواره‌اي رابطي است براي اتصال اسلينگ (سيم‌بکسل و زنجير) به بار. بر روي پيچ‌هاي گوشواره‌اي پس از آهنگري و جوشکاري در کارخانه‌ي سازنده حدود 860 الي 890 درجه‌ي سانتي‌گراد عمليات حرارتي انجام‌شده و سپس به درون آب يا روغني که دماي آن بين 550 تا 660 درجه‌ي سانتي‌گراد است قرار داده مي‌شوند تا خنک و محکم شوند. پس از عمليات حرارتي و شکل‌دهي، تست سختي‌سنجي برينل روي آنها انجام مي‌شود.
پيچ‌هاي گوشواره‌اي که داراي حلقه‌ي اتصالي (Link) هستند، حلقه‌ي اتصالي مربوطه توسط يکي از روش‌هاي جوشکاري مانند جوشکاري برق، جوشکاري گاز، جوشکاري هيدروژن اتمي يا جوشکاري با گاز خنثي ساخته مي‌شوند. بايد دقت شود که جوش پيوسته، يک‌دست و صافي انجام‌شده و هيچ‌گونه تخلخل و منفذي در محل جوشکاري‌شده مشخص نباشد.
پيچ گوشواره‌اي ساخته‌شده در کارخانه‌ي سازنده، حداقل با دو برابر ظرفيت مجاز آن تست مي‌شود تا استحکام و پايداري آن ارزيابي شود. پس از انجام Proof Test دوباره از قطعات ساخته‌شده نيز توسط بازرس مجرب تست به‌عمل مي‌آيد تا پذيرش نهايي صورت گيرد.
درنهايت پس‌از طي تمام موارد و اخذ مدارک بازرسي، ظرفيت، نام سازنده، علامت کيفيت، علامت شناسايي رزوه و علامت مشخصه‌ي گواهي‌نامه‌ي سلامت فني و ساير مشخصات موردنياز به‌گونه‌اي روي پيچ گوشواره‌اي حک مي‌شود که روي استحکام مکانيکي آن تأثيري نداشته باشد.
اين علائم بايد بزرگ، خوانا و حداقل 3 ميلي‌متر ارتفاع داشته باشند.
در گواهينامه‌اي که توسط سازنده يا مرجع بازرسي براي پيچ گوشواره‌اي صادر مي‌شود مواردي نظير: علامت مشخصه‌ي گواهينامه‌ي سلامت فني، نوع و اندازه‌ي رزوه، نتيجه‌ي انجام Proof.Test و SWL براي خريدار يا مصرف‌کننده ذکر مي‌شود. 

   

 image012.gif 

شكل ---- پيچ گوشواره اي 

پيچ‌هاي گوشواره‌اي که داراي شانه در زير چشمي هستند براي بلند‌کردن بارهاي زاويه‌دار تا زاويه‌ي 45 درجه به‌کار مي‌روند و پيچ‌هاي گوشواره‌اي که فاقد شانه هستند نبايد براي بلندکردن بارهاي زاويه‌دار به‌کار روند.

شكل ---- استفاده از پيچ هاي گوشواره اي براي بلنند كردن الكتروموتور 

image007.png
جنس پيچ‌هاي گوشواره‌اي که در عمليات باربرداري استفاده مي‌شوند کربن آهنگري‌شده يا آلياژ‌هاي فولاد است و با فاکتور طراحي 5 ساخته مي‌شود. پيچ‌هاي فولاد کربن‌دار بايد داراي نام و مشخصات سازنده باشند که بر روي سطح آن حک مي‌شود. درصورتي‌که پيچ‌هاي گوشواره‌اي از جنس آلياژ‌هاي فولاد باشد، علاوه بر نام و مشخصات سازنده، حرف A به‌عنوان آلياژ فولادي (Alloy Steel) روي سطح آن حک مي‌شود.


مطابق با استاندارد BS ساختمان سه نوع پيچ گوشواره‌اي به‌شرح زيرند:
1. پيچ گوشواره‌اي Collar
2. پيچ گوشواره‌اي Link
3. پيچ گوشواره‌اي  
Dynamo

 

image015.gif

 

 

 

 

 

 

 

---

 


تهيه و تنظيم: سايت بالابر، پايگاه تخصصي انواع بالابرهاي صنعتي  www.balabar.com

 منبع : كتاب ایمنی در جرثقیل ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری

 

jaresaghil.gif

كتاب : ایمنی در جرثقیل¬ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری (جلد دوم)
تجهیزات و متعلقات باربرداری، بالابرها و روش‌ های بستن بار
نويسندگان: مهندس رضا امیر‌نژاد، مهندس سینا جعفری
قطع: وزیری، تعداد صفحات: 374
شابك: 3-80-8598-964-978
کدکتاب: 724278                                 >>> جهت تهيه و سفارش اين كتاب كليك كنيد
انتشارات فدك ايساتيس