balabar

بنر
Slider Slider Slider
بنر

دلایلی برای سقوط جرثقیل‌های بزرگ ساختمانی در تهران

تابناک نوشت: بین 800 تا 1200 تاورکرین در پایتخت مشغول فعالیت است؛ یادتان نرود چایی که می نوشید استاندارد اجباری دارد، درحالی که غول های حادثه آفرین پایتخت که هر لحظه بر فراز مدارس و سفارتخانه ها و محل کار در چرخش هستند فاقد چنین استانداردی هستند.
این روزها از خیابان‌های تهران که رد می ‌شوید بیشتر از قبل احتیاط کنید؛ فرقی هم نمی کند کدام خیابان باشد، شاید پیش از این با خیال راحت از کنار غول‌های آهنی برج سازی رد شدید، غول هایی که مشغول تاب دادن مصالح در ارتفاع زیاد هستند.
حدود یک ماهی هست سقوط جرثقیل‌های برج ساز یا همان تاور کرین‌هایی که به تازگی اسم و رسمی پیدا کرده‌اند تیتر رسانه‌ها شده است.
«تاورکرین»، جرثقیل ساختمانی است که برای جابجایی مصالح در ساختمان های بلند استفاده می شود و حداکثر وزن باری که این دستگاه می تواند در هر نوبت جابجا کند باید کمتر از مجموع وزن اجزای جرثقیل و وزنه تعادل آن باشد.
به گفته کارشناسان، یکی از خطراتی که این جرثقیل ها ممکن است ایجاد کنند حرکت بوم آن هنگام جابجایی مصالح و یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است بر روی ساختمان های اطراف و خودروها و یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که این اتفاق موجب تحمیل چه میزان خسارات به شهروندان می شود.
ساعت 4 بامداد؛ 25 مهر ماه بود که در خیابان خیام، تقاطع امام خمینی جرثقیل ساختمانی شکست و بروی ساختمان مجاور(اطلاعات)سقوط کرد. این حادثه تلفاتی نداشت و تنها برای رسیدگی به حادثه پلیس راهور مسیر را مسدود کرد، تنها ترافیک عبور و مرور را سخت تر کرده بود.
پیش از این حوادث در تهران تاور کرین های موجود در کلان شهر های دیگر از جمله مشهد که بعد از پایتخت بیشترین تعداد تاور کرین ها در آنجا قرار دارد هم حادثه ساز شده و تلفات جانی بسیاری هم داشته است، شهریور سال گذشته بود که جرثقیل تاورکرین پروژه در حال احداث در میدان جانباز شهر مشهد به داخل خیابان سقوط کرد و 3 مجروح و میلیون ها ریال خسارت برجای گذاشت.
سقوط تاور کرین در بزرگراه نیایش تازه ترین اتفاقی است که در 9 آبان رخ داد؛ اتفاقی که منجر به فوت اپراتور جرثقیل شد. تکرار این حوادث در پایتخت درحالی است که پشمچی زاده معاون شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود، ٨٠‌درصد تاورکرین‌های تهران ایمنی لازم را ندارند.
به گفته پشمچی‌زاده، درحال حاضر ٩٧٨ تاورکرین در شهر تهران مشغول فعالیت هستند که بیشتر این تجهیزات استاندارد نیستند. معاون شهردار تهران تأکید می‌کند که نتیجه بررسی‌ها، نگرانی‌ها را در مورد وضع تاورکرین‌ها افزایش داده است. با این حال شهرداری تهران اخطار‌های لازم را به پیمانکاران داده و اعلام کرده چنانچه گواهی‌های مربوط اخذ نشود، از فعالیت آنان جلوگیری می‌شود.
مسئولیت کنترل و نظارت بر تاورکرین‌ها عمدتا برعهده مهندس ناظر پروژه، سازمان نظام مهندسی و نیز سازمان ملی استاندارد قرار دارد. در این میان شهرداری تهران مسئولیت کنترل ایمنی جرثقیل‌ها را انجام می‌دهد. به گفته «معصومه آباد»، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، تکرار حوادث مربوط به جرثقیل‌ها نگران‌کننده شده است. وی با تأکید بر این‌که مردم در این شهر زندگی می‌کنند و نباید شرایطی فراهم شود که آنها در زندگی روزمره مرتب نگران این باشند که درخطرند، ادامه داد: «تکرار حوادث نشان می‌دهد که باید سازوکاری برای نظارت هرچه سریع‌تر بر ایمنی تاورکرین ها ایجاد کرد.
اگر80 درصد جرثقیل ها به گفته معاون شهردار ایمنی لازم را ندارند به تعبیری دیگر یک پنجم از جرثقیل های موجود غیر استاندارد بوده و خطر ساز هستند و هر لحظه باید منتظر ماند و دید حادثه بعدی خدای ناکرده کجاست؟
اما سقوط و خرابی جرثقیل ها آیا تنها به دلیل فرسودگی یا عدم مهارت اپراتور است؟ در اینباره غلامرضا عبدی در گفتگو با تابناک تهران می گوید: خرابی دستگاه، خطای ناشی اپراتور، شرایط بد باربری، شرایط اقلیمی، نحوه مونتاژکردن دستگاه،می تواند علت سقوط دستگاه و حوادث آتی آن باشد.
وی افزود: 40 سال است که از این تاور کرین ها استفاده می کنیم؛ اما باید چند نکته را یادآوری کرد: کسی که قطعات تاورکرین ها را نصب می کند باید آگاهی لازم را داشته و تنها از روی دفترچه راهنمای دستگاه اقدام کند؛ دوم آنکه این تاور کرین ها باید قبل، بعد و حین نصب بازرسی ایمنی شوند که متاسفانه وجود ندارد و مالکان پروژه برای کاهش زمان عملیات ساخت و ساز از خیر بازرسی آن می گذرند.
به گفته دبیر علمی همایش ملی استاندارد و ایمنی جرثقیل ها اکثر شرکت هایی که در رابطه با همین جرثقیل های ساختمانی کار می کنند از سازمان ملی استاندارد مجوز فعالیت گرفته اند. حتی آسانسورها که پیش از این خطرساز بود و الان وضعیت بهتری پیدا کرده است زیر نظر همین شرکت ها از لحاظ ایمنی بازبینی می شوند.گزارش های ایمنی از سوی ناظران به شهرداری فرستاده می شود تا نظارت کنند.
به اعتقاد عبدی جرثقیل ها باید استاندارد اجباری داشته باشند. وی تاکید می کند: چگونه است که چای که در منزل میل می کنیم استاندارد اجباری دارد اما جرثقیلی که صبح و شب بالای سر مدارس و سفارتخانه ها و محل کار می چرخد استاندارد اجباری ندارد؟
با این همه این شرکت ها با شهرداری تهران و شورای شهر جلسات فراوانی گذاشته اند و نکته ای که نباید از نظر دور کرد این است که شاید ماه بعد این بحث از تب و تاب بیفتد و قول مسئولین هم فراموش شود.
دبیر علمی همایش ملی استاندارد و ایمنی جرثقیل ها به تابناک تهران می گوید: در رابطه با تاورکرین ها و ایمنی آن ها آموزش هایی را برای آتش نشانان، شهرداران نواحی گذاشته ایم چرا که اعتقاد داریم دانش قدرت می اورد.
وی اعتقاد دارد اگر جرثقیلی که در تقاطع خیابان امام خمینی بروی ساختمان اطلاعات سقوط کرد به روی مردم خیابان افتاده بود حداقل 50 نفر تلف می شدند. و از این بابت خدا را شاکریم.
تکلیف تاور کرین ها این هفته در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت و به گفته تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران اعضای شورای شهر تهران طرح دو فوریتی ارائه کردند که بر اساس آن سازمان نظام مهندسی قرار است استاندارهای لازم را تدوین کند و شهرداری تهران ملزم شد همه تاورکرین‌های شهر تهران را شناسنامه‌دار کند و استانداردها وطول عمر آنها را در این شناسنامه بگنجاند.