balabar

بنر
Slider Slider Slider
بنر

مقدمه ای بر جابه جایی مواد و اسلینگ ها

 

مقدمه اي بر جابه جايي مواد و اسلينگ ها
قابلیت جابه‌جایی مواد از نقطه‌ای به نقطه‌ي دیگر، در کلیه‌ي بخش‌های صنعتی، از امور حیاتی محسوب مي‌شود. در واقع بدون جابه‌جایی بار و مواد، هیچ‌گونه تولیدی صورت نپذیرفته و رشد اقتصادی و بهره‌وری نیز وجودنخواهدداشت. با توجه به این‌که هر فردی در عرصه‌ي صنعت به نوعی در جابه‌جایی بار نقش دارد، با خطرات و حوادث احتمالی مربوط به حمل و نقل و جابه‌جایی بار مواجه خواهدبود.
انتخابِ صحیحِ نوعِ تجهیزات باربرداری، استفاده‌ي درست، نگهداری ایمن و شناخت خطرات مرتبط با جابه‌جایی بار، نقش عمده‌ای در پیشگیری و کاهش حوادث مربوطه دارد.
رعايت نكردن اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در جابه‌جایی دستی و ماشینی مواد، از جمله علل بروز این‌گونه حوادث است. آسیب‌هایی مانند بیماری‌های اسکلتی عضلانی (کمردرد)، سقوط بار، واژگونی جرثقیل‌ها و ... نهایتاً منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود. امروزه سعی مي‌شود تا حد ممکن ضمن رعایت اصول جابه‌جایی دستی بار، از تجهیزات مکانیکی و وسایل ماشینی برای جابه‌جایی بار استفاده شود. برای جابه‌جایی سریع‌تر و ایمن‌تر بار از وسایل و تجهیزات خاصی که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده می‌شود. انواع جرثقیل‌ها، بالابرهای دستی و مکانیکی و نوار نقاله‌ها، تجهیزاتی هستند که بشر امروزی براي سهولت در جابه‌جایی اجسام از آنها استفاده مي‌كند. برای جابه‌جایی بار به کمک جرثقیل‌ها و بالابرها به تجهیزاتی به نام (Slings) یا تسمه‌ها و متعلقات باربرداری (Rigging Accessories) نیاز است که در این مجموعه درباره‌ي انواع، کاربردها، ایمنی و بازرسی فنی آنها صرفاً در عملیات جابه‌جایی بار به تفصیل بحث مي‌شود.
در اين كتاب (*) استفاده از طناب‌هاي گياهي، كنفي و نايلوني و مانيل براي باربرداري ممنوع است.

---- منظور  از اسلینگ:
سیم‌بکسل (طناب فلزی)، زنجیر، تسمه‌ي مصنوعی (بلت) یامش‌های فلزی است. image007.jpg
همان‌طورکه می‌دانیم اسلینگ‌ها حلقه‌ي ارتباطی بین بار و جرثقیل هستند. درام بالابر جرثقیل با استفاده از سیستم چرخش و کشندگی کار مي‌كند و سیم‌بکسل از طرف بار کشیده مي‌شود سیم‌بکسل باقیمانده، دورِ درام بالابر به‌صورت پیچیده‌شده باقی مي‌ماند. سیستم ترمز بین سیستم‌های گردنده (درام بالابر) و سیستم مولد نیرو (موتور) به‌عنوان مکانیزم کنترل‌کننده عمل مي‌كند. سیم‌بکسل پیچیده‌شده به دور درام پس از عبور از قرقره‌ي راهنما که روی بوم (Boom) جرثقیل نصب شده، به قرقره‌های اصلی انتهای بوم وارد شده و پس از عبور از شیار قرقره به قلاب جرثقیل اتصال مي‌يابد.
کاربران برای استفاده‌ي بهینه از این‌گونه تجهیزات باید از تجربه، دانش و هوشیاری کامل برخوردار باشند. اسلینگ‌ها زمانی حداکثر کارایی را دارند که متناسب با وزن، ابعاد، جنس بار و شرایط محیط عملیات، انتخاب و استفاده شوند. کاربران آموزش‌دیده با رعایت مواردی مانند سرعت مناسب هنگام کار، پرهیز از حرکات ناگهانی و دقت در تعمیر و نگهداری تجهیزات، نقش مؤثری در افزایش راندمان و طول عمر این‌گونه وسایل دارند.
ویژگی‌های تجهیزات باربرداری با توجه به اجزاي تشکیل‌دهنده‌ي آنها تعیین مي‌شود. برای مثال، مقاومت یک سیم‌بکسل در برابر فشار و کشش، رابطه‌ي مستقیمی با مقاومت تارها و رشته‌های سیمی تشکیل‌دهنده‌ي آن دارد.
به‌طورکلی، سه خطر اصلی و عمده‌ي کار با اسلینگ‌ها عبارتند از:
1. انتخاب نادرست اسلینگ
2. استفاده‌ي نادرست اسلینگ
3. انبارداری و نگهداری نامناسب اسلینگ
براي انجام عمليات ايمن و بدون حادثه، شركت‌ها بايد برنامه‌ ارزيابي و شناسايي خطرات را انجام داده و بر پايه‌ي اين ارزيابي‌ها، دستورالعمل‌هاي كار ايمن با تجهيزات باربرداري را تدوين نمايند. رعايت اين دستورالعمل‌ها، ‌آموزش مداوم پرسنل و نظارت مستمر در كاهش حوادث مؤثر و مفيد مي‌باشد.

اسلنگ به عنوان حلقه ارتباط بار و جرثقيل

(*) كتاب : ایمنی در جرثقیل ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری

 

-----

  

تهيه و تنظيم: سايت بالابر، پايگاه تخصصي انواع بالابرهاي صنعتي  www.balabar.com

 منبع : كتاب ایمنی در جرثقیل ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری

 

jaresaghil.gif

كتاب : ایمنی در جرثقیل¬ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری (جلد دوم)
تجهیزات و متعلقات باربرداری، بالابرها و روش‌ های بستن بار
نويسندگان: مهندس رضا امیر‌نژاد، مهندس سینا جعفری
قطع: وزیری، تعداد صفحات: 374
شابك: 3-80-8598-964-978
کدکتاب: 724278                                 >>> جهت تهيه و سفارش اين كتاب كليك كنيد
انتشارات فدك ايساتيس